Montesori učitelji se deci obraćaju sa poštovanjem i sa konzistentnim očekivanjima. Reči se biraju pažljivo i to tako da podstiču nezavisnost i kritičko razmišljanje. Cilj je negovanje dečije ličnosti i podsticanje interesovanja za razne oblasti.
Roditelji takođe mogu da se drže ovih principa u vaspitanju i obrazovanju svojih mališana. Oni treba da omoguće detetu različita iskustva, da mu posvete pažnju, da se prema detetu odnose s poštovanjem, bez manipulacija. Treba da omoguće detetu slobodnu volju, ali i da ga savetuju kada je ono neodlučno. Na taj način, dete postepeno stvara vlastitu odgovornost i postaje samostalno.
Evo 5 rečenica koje ćete čuti od Montesori učitelja i kako da ih lako koristite i u vašem roditeljstvu:
Pohvalite trud
“Odlično napreduješ.”
Montesori obrazovanje je zasnovano na motivaciji i razvoju unutrašnjeg bića deteta. Umesto da podstičete brzo rešavanje zadataka, pohvalite detetov fokus, vreme i trud koji je uložilo dok se bavilo određenom aktivnošću. Kada je trud više na ceni od rezultata, kod deteta se razvija pozitivan duh i mišljenje da je sve moguće kada se trudimo.
Fokus na rezultat: “Super si to uradio/la.”
Fokus na trud: “Vidim da se mnogo trudiš i koncentrišeš da uradiš zadatak.”
“To je sjajno pitanje, šta misliš možeš li sam/a da nađeš odgovor?”
Montesori koncept za svoju glavnu tačku razvoja stavlja nezavisnost deteta. To se praktično primerom prikazuje kao ohrabrivanje deteta da bude samostalno, nezavisno, sa jakom verom u sebe. Kada vam dete postavi pitanje, ohrabrite ga da nađe i istraje u potrazi za rešenjem. Jednom kada pokažete detetu da je sposobno da samo dođe do rešenja, naučiće da veruje u sebe i svoje sposobnosti.
Dete pita: “Gde mi je cipela?”
Roditelj odgovara: “Gde si je poslednji put video? Potraži je tamo.”
Podstaknite samoanalizu
“Šta misliš o svom radu?”
Preispitivanje i analiza svog učinka čine veliki deo Montesori edukacije. Takav pristup uči decu da postanu svoji učitelji i vodiči, jer se prava moć saznanja nalazi u samootkriću. Kako biste podstakli dete da razvije veštine samoanalize ponudite mu priliku da oceni svoj rad, pre nego što potraži potvrdu od drugih.
Fokus na odobravanju: “Divna ti je slika.”
Fokus na samoanalizu: “Šta misliš o svojoj slici? Kako si odlučio/la da to nacrtaš i da te boje koristiš?”
“Reci mi kako mogu da ti pomognem.”
Preuzimanje odgovornosti je bitan deo detetovog razvoja i njegovog razumevanja komunikacije. U Montesori učionici, deca su odgovorna za brigu o okolini, i ponose se na svoje obaveze kao što su zalivanje cveća, pospremanje i sređivanje učionice. Veoma je važno da deca nauče da budu odgovorna, ali isto tako moraju da nauče da traže pomoć kada im je potrebna. Ukoliko primetite da je vaše dete opterećeno zadacima, ohrabrite ga da pita za pomoć. Učinite to tako da ne preuzimate zadatak na sebe, već da pomognete detetu u organizaciji kako bi se rasteretili.
Preuzimanje kontrole: “Pusti ja ću to da uradim za tebe.”
Ohrabrivanje nezavisnosti: “Reci mi kako mogu da ti pomognem?”
Ohrabrujte dete
“Izgleda da zaista uživaš u tvom radu.”
Naučiti dete da istraje u trenucima kada se suočava sa izazovima je veoma bitna životna veština koja ga osnažuje da vrednuje proces i napredak, kao i prevazilaženje i rešavanje izazova. U toku određenih aktivnosti, dete će želeti da odustane, pogotovo onda kada nije lako. Ohrabtite ga da nastavi, da uživa u putu do cilja, da razmišlja dok radi, da izvuče pouku i zaključak iz rada.
Pohvala: “Super si to uradio/la.”
Ohrabrivanje: “Ispričaj mi o svom radu. U čemu si najviše uživao/la?”