Pomozite detetu da se slaže sa nastavnicima

3min
Nastavnica matematike nosi odeću iz prethodnog veka i ne može da zapamti kako se vaše dete preziva, a nastavnik engleskog uvek počinje čas nekom anegdotom koja deci nikad nije smešna koliko on...

 

Zašto treba raditi na dobrom odnosu sa nastavnicima

Često i roditelje treba podsetiti na značaj poštovanja i dobrog odnosa sa nastavnicima, a ne samo decu, istini za volju. Dobar odnos sa nastavnikom detetu može značajno da pomogne u budućnosti. Tačno je da je dečiji stav prema određenom predmetu umnogome određen stavom prema nastavniku koji ga predaje, ali niko se neće potruditi više od nastavnika da objasni detetu hemijske reakcije ili trigonometrijske funkcije. Dete koje voli neki predmet i želi da učestvuje na takmičenjima ili kvizovima, daleko će dalje dospeti uz pomoć nastavnika koji neće štedeti svoje vreme za dodatne časove i pripremu za takmičenje.

 

Informacije o školarinama i stipendijama dete uvek može da dobije od nastavnika, od koga će mu najverovatnije biti potrebna i preporuka. Nalaženje privremenog posla tokom raspusta ili volontiranje u nekom društvenom programu će takođe lakše proći uz pismenu preporuku škole. Nastavnici su verovatno ona grupa odraslih koja najbolje može da prepozna  sklonosti i talente deteta i usmeri ga i vodi u usavršavanju, pa i u odabiru buduće karijere. Često nastavnici čak prvi prepoznaju problematičnu situaciju u kojoj se dete nađe i mnogi su zaista spremni da pomognu, bilo savetom, bilo usmeravanjem deteta na pravu osobu.

 

Ukoliko je vama kao roditelju jasno koliko je dobar odnos sa nastavnikom važan za dete, lakše ćete mu objasniti da se iza debelih naočara nastavnice fizike krije sasvim normalna osoba koja je voljna da mu pomogne da nauči i razume zakone ove nauke.

 

Kako razviti dobar odnos sa nastavnicima

 

Normalno je da će dete imati omiljene nastavnike — neki će biti stvarno zainteresovani za njihov razvoj i podsticati ih da daju sve od sebe, ali biće i onih koji se detetu baš i ne dopadaju. To je sasvim legitimno, sve dok je vašem detetu jasno da postoje osnovna pravila koja ono treba da poštuje u školi:

 

  • kao prvo i osnovno pravilo, dolazi na časove na vreme, spreman, sa pripremljenim domaćim zadacima
  • obraća pažnju na času, poštuje nastavnika i ponaša se u skladu sa školskim pravilima (bez korišćenja mobilnih telefona tokom časova i sl.)
  • pokazuje zainteresovanost za predmet i pita ako mu nešto nije jasno  (čak i ako dete nije matematički genije, činjenica da obraća pažnju na času matematike šalje poruku nastavniku da se trudi)

 

Postoje, svakako i taktike „približavanja“ nastavnicima koje ni oni sami, a ni drugi učenici ne ocenjuju kao pozitivne. Objasnite detetu da neiskrenost, nastojanje da budu „omiljeni učenik“ ili poklanjanje neprimerenih i skupih poklona nisu način da se osvoji simpatija nastavnika, ali ni status najpopularnijeg deteta u odeljenju.

 

 

Najčešći problemi u odnosu sa nastavnicima

 

Ako vaše dete ima problem sa nekim nastavnikom, porazgovarajte sa njim i zajedno pronađite šta je razlog. Možda mu se ne dopada taj predmet, teško mu je da razume nešto ili mu prosto nije prijatno na času kod tog nastavnika.

 

Ako dete ne voli predmet koji nastavnik predaje, to osećanje može da se preslika i na odnos sa nastavnikom. U tom slučaju ga posavetujte da časove koji mu nisu omiljeni posmatra kao samo jedan korak ka ostvarenju nekog cilja, bilo da kasnije upiše fakultet koji želi, ili da ostvari dobar uspeh u školi i kao nagradu dobije odlazak na ekskurziju. Druga taktika može da bude da pokažete detetu na koji način to znanje može da se primeni u životu, na primer, dete možda ne voli matematiku, ali pokažite mu koliko procentni račun može da mu pomogne da izračuna cenu neke robe na rasprodaji ili u proceni uspeha omiljenog sportskog kluba.

 

Ako je detetu predmet težak i ne može da ga savlada, angažujte se da mu pomognete oko domaćih zadataka i zamolite nastavnika za dodatnu nastavu. Privatni časovi kod drugog nastavnika sa drugačijim pistupom materiji takođe mogu da budu dobro rešenje. Možete i vi da popričate sa profesorom da pokuša da objasni detetu materiju u nekom drugom svetlu, ili posavetujte dete da mu drug iz odeljenja objasni kako je on shvatio neki matematički problem (često je to čak najefikasnije rešenje jer deca istog uzrasta često razmišljaju na veoma sličan način).

 

Moguće je i da se detetu nastavnik jednostavno ne sviđa. U odnosu između nastavnika i učenika ličnosti i jednih i drugih su u prvom planu i jednostavno je prirodno da se neki ljudi uklapaju i razumeju bolje od drugih. Nemoguće je da se stalno slažete sa svakim i to je, takođe, jedna od važnih životnih lekcija za vaše dete. Što pre nauči kako da nađe način za saradnju sa ljudima sa kojima se po prirodi stvari ne slaže na prvu loptu, to bolje za njega. Osnovno poštovanje i ljubaznost se ovde očekuju sa obe strane. Dok se od nastavnika očekuje da budu fer i sve tretiraju jednako, i đaci imaju svoj deo odgovornosti – ne moraju da se slažu sa svim što nastavnik kaže, mogu da traže da polažu test ponovo ili da nastavnik objasni zašto im je dao neku ocenu, ali zato jeste na njima da budu pristojni, da dođu na čas, ili ako ne dolaze da donesu opravdanje.

 

Šta ako se dete ne slaže sa nastavnikom

 

Praćenjem detetovog odnosa prema školi i nastavnicima sprečićete situaciju da ono beži sa časa kako bi izbeglo nastavnika sa kojim se ne slaže. Čak i ako neslaganje ode toliko daleko, razgovarajte sa detetom i zajedno ustanovite razloge neslaganja i taktiku za prevazilaženje. Rešenje može da bude prilično jedostavno:

 

  • razgovor sa nastavnikom u kome će mu dete samo objasniti zbog čega se ne oseća prijatno na časovima, bilo da smatra da nastavnik ne ceni njegove odgovore ili da ne može da dođe do reči jer se stalno čuje samo nekoliko đaka
  • fokusiranje na ono što dete može da nauči od nastavnika, a zanemarivanje onog dela ličnosti koji se detetu ne dopada
  • razgovor sa drugovima iz odeljenja kojima taj predmet ide bolje, njihov savet za učenje ili korišćenje njihovih beleški sa časa
  • razgovor sa školskim psihologom koji može da posavetuje dete ili da posreduje u odnosu sa nastavnikom sa kojim se dete ne slaže.

 

U najvećem broju slučajeva problemi se mogu rešiti nekom od ovih taktika, ali ako se dete i pored toga ne slaže sa nastavnikom, ili se nađe u situaciji da je ponašanje nastavnika na bilo koji način bilo uvredljivo, na vama je da odmah zajedno sa direktorom ili školskim psihologom razgovarate sa ovim nastavnikom.

 

Nastojte da razvijete takav stav deteta da nastavnike vidi kao ljude i pomozite mu da razvije ljubav prema učenju, jer se ta navika zadržava i u odraslom periodu i pruža čoveku zadovoljstvo kao retko koja druga navika.

 

Kakav odnos vaše dete ima prema nastavnicima? Vidi li učenje kao obavezu ili zadovoljstvo?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *