Čomski objasnio kako se svesno urušava obrazovni sistem

3min
Sam sistem vrednovanja je potpuno veštački. Nastavnici se ne rangiraju prema svojoj sposobnosti da pomognu deci da ostvare svoje potencijale i istraže kreativne interese. Te stvari ne podležu...

„Pogledajte šta se događa obrazovanju. U poslednje vreme, naglasak je na ocenjivanju i dece i nastavnika, pa se učenje svodi na pripreme za testove. A testiranja utiču kako na sudbinu učenika, tako i nastavnika. To garantovano uništava svaki smisleni obrazovni proces. Nastavnik ne može biti kreativan, maštovit niti može uzimati u obzir različite potrebe učenika. Učenici, s druge strane, ne mogu da prate svoje interese, jer moraju da uče za sutrašnji kontrolni zadatak. A od rezultata testova zavisi i budućnost učenika i nastavnika”, rekao je Čomski.

 

Profesor je naglasio da ljudi ne moraju sve vreme da se ocenjuju.

 

„Oni ne moraju stalno da se rangiraju prema nekim veštačkim standardima. Sam sistem vrednovanja je potpuno veštački. Nastavnici se ne rangiraju prema svojoj sposobnosti da pomognu deci da ostvare svoje potencijale i istraže svoje kreativne interese. Te stvari ne podležu testovima. Vi rangirate, ali to je uglavnom besmisleno i samo po sebi štetno. Pretvara nas u osobe koje svoje živote posvećuju boljem rangiranju, umjesto da činimo stvari koje su vredne i važne”, mišljenja je Čomski.

 

U osnovnoj školi to je veoma razorno, kazao je on, što je shvatio kada su mu deca bila osnovci. Već kada stignu do trećeg razreda, stvara se podela na glupe i pametne. Ako si svrstan među glupe, onda te škola tretira na potpuno drugačiji način nego kad si među pametnima…

 

„Zamislite šta to čini deci. Ona to veoma ozbiljno shvataju, što je pogubno za njih, a pri tome nema nikakve veze s obrazovanjem. Obrazovanje – to je razvijanje ličnih potencijala i lične kreativnosti. Možda nećete biti sjajni u školi, ali ćete biti odličan umetnik. Šta je loše u tome? To je samo drugačiji način da živite ispunjenim životom, da oplemenite i sebe i one oko vas”.

 

Sama ideja rangiranja je štetna. Ona je deo sistema koji treba da stvori tzv. „ekonomskog čoveka”. To je neko ko racionalno kalkuliše kako da poboljša vlastiti status i svoje bogatstvo, ne obraćajući pažnju ni na šta drugo. Ko teži da gomila materijalna dobra, jer je to ono što može da se izmeri. Ako ste dobri u tome, onda ste racionalna osoba koja donosi odluke na osnovu činjenica. Povećavate svoj „ljudski kapital“ koji možete prodati na tržištu.

 

„O kakvom to čoveku govorimo? Je li to ljudsko biće koje želimo da stvorimo? Svi ti mehanizmi – testiranje, procenjivanje, merenje, vrednovanje – prisiljavaju ljude da razviju takve osobine. A takve ideje imaju svoje posledice“, poručio je jedan od najvećih živih mislilaca.

 

Izvor: ba.n1info.com

Slika: JeanBaptistParis/flickr.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *