Igračke mogu ponekad biti privlačne za roditelje a da nemaju nikakvu suštinsku vezu sa detetovim potrebama i rastom. Zato izbor igračke, pre svega, treba da zavisi od uzrasta deteta kome je namenjena. Gledajući uopšteno, svaki uzrast preferira određenu vrstu igračaka mada ima i onih koje su uvek omiljene i prisutne na svim uzrastima kao što su lopta, lutka, kocke i knjige .
Svaki period u razvoju deteta karakteriše određeni oblik igre što, naravno, uslovljava i izbor igračke.
Igračke za bebe do godinu dana
Na ranom uzrastu, od rođenja do 8 meseci razvija se samo jedan oblik igre – funkcionalna igra . To je igra sa funkcijama koje kod deteta sazrevaju (motoričkim, perceptivnim, čulnim) i sastoji se uglavnom u višestrukom ponavljanju radnji ili angažovanju čulnih organa što pričinjava zadovoljstvo detetu.
Omiljena igračka beba je, naravno, zvečka. Raduje ih zvuk zvečke, privlači ih i boja, njom mašu, mogu da je stave u usta… Zvečka treba da je lagana i sa drškom. Za bebe ovog uzrasta pogodne su meke igračke, meke igračke sa zvončićima nežnog zvuka i slični predmeti koje može da uhvati i njima manipuliše.
Sazrevanjem funkcija igra postepeno dobija nova obeležja. Beba počinje da opipava, razgleda, okreće, stavlja u usta, lupka, gura predmete po podu i stolu, dodaje, baca … Ovakve igre nazivamo manipulativnim eskplorativnim igrama predmetima i , pored funkcionalnih igara, obeležavaju period do godinu dana. Sada su bebama privlačne gumene lutke, igračke-životinje koje puštaju zvuk, šuplje kocke, male lopte, igračke-sudovi sa i bez poklopaca…
Igračke za decu do treće godine
U periodu od 12 do 18 meseci pored navedenih igara javljaju se i složenije jer je dete ovladalo funkcijom uspravljanja i uspravnog hodanja, uz sve to motorika šake je razvijenija. Detetu se mogu ponuditi igračke koje se vuku ili guraju (automobili, kamioni, likovi životinja na točkovima, kolica), zatim krupne kuglice koje se mogu nanizati ili ubacivati u kutiju, plastičnu flašu i sl.
Igre predmetima u ovom uzrastu dobijaju karakter eksperimentalnih igara jer dete manipulišući njima pokušava da otkrije njihova svojstva. Za dete ovog uzrasta pogodne su raznobojne kocke, kofice, lopatice, posuđe različitog oblika, obručevi, umetaljke… Privlačno je i igranje plastelinom ili drugim sličnim materijalima.
U ovom periodu javljaju se začeci simboličke (imaginativne, igre predstavljanja) igre . Sadržaj ovih igara su radnje odraslog koje dete prati i može da razume, najčešće dete “hrani” druge osobe ili sebe, stavlja lutku da “spava”, “sprema” hranu itd. Zato deci treba obezbediti predmete – igračke koje treba što više da liče na prave predmete ili živa bića koje predstavljaju.
I tako polako rastu detetove potrebe i želje za novim i složenijim igračkama.
Istraživanje u trećoj godini života
U trećoj godini dete hoda, trči, penje se, dosta govori. Ono poseduje veliki stepen energije, ali mali obim pažnje. Već može da vozi tricikl, da gura veća kolica, da koristi pribor za crtanje (voštane boje, vodene boje, olovke, krede u boji), da se igra krupnim bockalicama, da oblikuje plastelin u jednostavne predmete, da provlači pertlu kroz manje otvore i sl. Svaka nova situacija za njega je istraživačka, počinje da kombinuje predmete da bi izgradilo “kulu”, “most”, “voz”, ili “kapiju” i zato mu treba obezbediti dovoljno konstruktivnog materijala – razne vrste kocki sa otvorima i elementima za ulaganje u odgovarajuće otvore. Pažnju će mu privući i razne jednostavne slagalice.
Na ovom uzrastu simboličke igre dobijaju pravi zamah. Dete u igri već pravi malu dramsku priču u kojoj se javljaju simbolički predmeti (ako nema odgovarajuću igračku dete će neki predmet imenovati onim što mu je potrebno) i igre uloga, što predstavlja novinu i ima poseban značaj za socio-emocionalni razvoj deteta. Zato su detetu privlačne igračke koje predstavljaju kućni nameštaj, majstorski alat, lekarski pribor i sl.
Kao da …: igračke u četvrtoj i petoj godini
Četvrta i peta godina života obeležena je brzim razvojem motoričkih veština i bezgraničnom energijom. Za ovaj uzrast pogodne su igračke koje traže akciju, pokret, saigrača – tricikl ili bicikl, trotinet i sl. Razvoj govornih sposobnosti, sazrevanje perceptivnih i intelektualnih sposobnosti daju mogućnost detetu da prihvati novi oblik igara – igre sa pravilima, igre sa zadatkom u kojima se traži da dete sledi unapred određeni tok igre, redosled igranja, sistem u igri. Često za igranje koriste različite oblike domina (sa slikovnim sadržajem), parne karte, “čoveče ne ljuti se”, slagalice – puzzle i sl. Dosta se koristi i pribor za crtanje, slikanje, makaze.
Pažljivo posmatrajući slobodnu dečiju igru možemo uočiti da su u njoj veoma zastupljene dramske igre tzv. “kao da” igre, igre pretvaranja u kojima sadržaj čine obično situacije iz svakodnevnog života (rad i ponašanje odraslih, odnosi roditelj-dete, važni događaji, pravila ponašanja) koje dete prorađuje, gradi, stvara nove. Pri tom su mamine cipele ili tašna “neophodni” rekviziti koji se mogu upotpuniti odgovarajućim lutkama, sudovima-igračkama, “alatom”, igračkama koje predstavljaju opremu za pojedina zanimanja itd.
Pre škole
Naredni period karakteriše veći obim pažnje, duža koncentracija, mogućnost da se usmeri na problem i da se rešavaju problem-situacije. Društvene igre koje se mogu koristiti traže od deteta veću sposobnost samosavladavanja, koncentracije, pamćenje sadržaja, ulaganje umnog napora kao što je npr. “Master mind” ili šah. U ovom periodu je izražena i potreba deteta da otkriva svojstva živog sveta i materije kroz čulno iskustvo i male eksperimente. Kako bi smo podržali te istraživačke korake, možemo detetu obezbediti igračku vagu sa tasovima, lupu, mikroskop, magnete.
Bitno u ovom periodu je savladavanje osnovnih pravila ponašanja u saobraćaju za šta je pogodna saobraćajna mapa sa pratećim elementima (saobraćajnim znacima, automobilima, figuricama pešaka, saobraćajaca). Ukoliko se kod deteta javi i interesovanje za slova i brojeve treba mu omogućiti da ih kroz igru upozna a za to postoje razne vrste slovarica, slagalica sa slovima i brojevima, geometrijskim oblicima (tangram). Mnoga deca se u ovom periodu interesuju za sport pa im možemo ponuditi i razne sportske rekvizite, a onoj koja su naklonjena umetnosti različite vrste boja, podloga za crtanje, materijala za oblikovanje.
Navedene igračke prema uzrastima treba shvatiti isključivo kao predlog i pomoć pri izboru. Ukoliko se među njima ne nalazi igračka za kojom smo posegli, možemo se zapitati: Da li ovo želim ja ili dete? Šta dete može ovom igračkom? Kakvu poruku ova igračka nosi?
I na kraju, izbor je vaš. Samo ne treba zaboraviti da pokloniti igračku istovremeno znači i primiti poziv za igru. Prihvatite ga obavezno, podelite radost sa detetom, radost otkrivanja, stvaranja, graditeljskih poduhvata, zamišljenih putovanja… Igračka bez vas svakako manje vredi!
Kako vi birate igračke za dete? Koja poklonjena igračka mu je postala omiljena za igru?
Izvor: www.pedagog.rs
Jovanna is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.