Dete bi u predškolskom uzrastu trebalo da savlada osnovne socijalne veštine kao što su deljenje, sarađivanje sa drugima, slušanje, praćenje uputstava, poštovanje ličnog prostora, kontakt očima sa drugima i primena pravila lepog ponašanja.
Evo kako da to ostvarite u praksi:
1. Deljenje
Sve od deljenja igračaka sa prijateljima do prostora sa braćom i sestrama, ovo je veština koju dete treba da savlada kako bi se izbegle drame i plač svaki put kada mu neko uzme igračku ili neki drugi predmet.
Deljenje
Obično deca u uzrastu od dve godine već rado dele svoje stvari sa drugima, ali to je najčešće u situacijama kada ih, na primer, određena igračka više ne zanima, pa samim tim ništa ne „gube“. Nakon toga počinje razdoblje usredsređenosti na samog sebe u kom se javlja tzv. egoistično ja, kada je potrebno poraditi na učenju ove veštine.
Međutim, to se ne postiže tako što se dete prisiljava da drugom detetu da nešto svoje, naročito u društvu njemu nepoznatih ljudi, već mora da vidi i roditelje kako to rade i ujedno uključi i „ja poruke“. Na primer, detetu se može reći da nas deljenje keksića ili igračka sa drugima usrećuje, a potom posmatrajte kako reaguje. Svakako, uspeh neće doći iz prve.
2. Sarađivanje sa drugima
Kada dete krene u vrtić naročito je važno da stekne veštinu saradnje sa drugima. Ta je veština neophodna kako bi se dete slagalo sa novim prijateljima i bilo srećno, a to će se preslikati i na odraslo doba.
U uzrastu od tri do četiri godine dete već može da radi sa drugima na zajedničkom cilju kao što je, na primer, priprema za neku igru u kojoj učestvuje cela grupa dece ili građenje kule od kockica sa drugim detetom. Neko dete će poželeti da bude vođa, dok će drugo radije pratiti ostale.
Kako god bilo, kod kuće to se može učiti na svakodnevnim stvarima, poput pripreme zajedničkog obroka. Naravno, tada malom detetu nećete dati da se služi oštrim predmetima, ali može sa vama da mesi testo, stavi laganiji prazan tanjir na sto i slično.
Čitajte detetu
3. Slušanje
Slušanje je prva jezička aktivnost sa kojom se dete sreće, mnogo pre nego što dođe do govora, čitanja i pisanja. Ali, da bi nekoga zaista i čulo, odnosno shvatilo kakvu poruku šalje i zašto mu je ona važna, neophodno je da nauči kako da sluša.
Kada dete krene u vrtić, posebno je važno da stekne veštinu saradnje sa drugima. Ta veština je neophodna kako bi se dete slagalo sa novim prijateljima i bilo srećno, a to će se preslikati i na odraslo doba.
Ta veština se najlakše usvaja čitanjem priča. Dok detetu čitate njegovu omiljenu knjigu, zastanite povremeno i pitajte ga šta se do sada dogodilo u priči. Postavljajte i podpitanja, tražite što više detalja.
4. Praćenje uputstava
Praćenje uputstava i njihovo razumevanje neophodno je za kasniji uspeh u školi, kao i na radnom mestu. Što se tiče samog ranog detinjstva, bilo da detetu govorite da mora da sredi igračke ili se izvine prijatelju u vrtiću, važno je da dete to zaista i shvati.
Ali, potrebno je izbeći zamku postavljanja pitanja.
Dakle, nemojte reći: Molim te, možeš li da pokupiš svoje igračke? Tako će dete steći utisak da ima opciju biranja između toga da li hoće ili neće da pokupi svoje igračke, a time se povećava verovatnoća da to ne uradi.
Takođe treba izbegavati niz uputstava. U jednoj rečenici odjednom dajte samo jedno uputstvo. Dakle, recite detetu, na primer, da pokupi igračke. Tek se, kada to uradi, skoncentrišite na to da pokupi i razbacanu odeću.
5. Poštovanje ličnog prostora
Otkad se rode, deca su vezana za majku i njeno telo. Vole uvijek da budu uz nju, a često im odvajanje predstavlja problem. Međutim, kako vreme odmiče, tako dete i uči da svako od nas ima svoj lični prostor.
U tome može pomoći i pridržavanje kućnog reda. Na primer, naučite dete da kuca na vrata soba i kupatila, naročito ako ima braću i sestre. Takođe je važno da se u razgovoru ili igri s drugima drži pravila da bude od njih udaljeno barem 40 cm (što se smatra najužim ličnim prostorom). Ali, kako dete još ne može da shvati pojam centimetara, koristite dužinu mede ili neke druge igračke kao primer.
Razgovor stimuliše razvoj deteta
6. Kontakt očima
Gledanje druge osobe u oči dok razgovaramo s njom jedan je od najvažnijih elemenata neverbalne komunikacije. Ipak, mnogo dece se muči sa tim.
Tome možete doskočiti pokaznim primerom. Recite detetu da vam ispriča omiljenu priču ili šta se dogodilo u vrtiću, a potom gledajte svuda osim u njega. Zatim tokom pričanja druge priče gledajte pravo u njega. Pitajte ga kako se osećalo u jednoj, a kako u drugoj situaciji.
7. Pridržavanje pravila lepog ponašanja
Četiri čarobne reči moraju da se nađu u rečniku svakog predškolca, a to će se najlakše postići primerom. Ali, nije dovoljno da detetu samo govorite da kaže "Hvala", "Molim", "Izvoli", "Izvini" ili da pozdravlja pri ulasku u prodavnicu, to morate da radite i vi.
Pozdravljajte komšije na ulici, uvek kada nešto dajete detetu recite "izvoli" i slično. S vremenom će ono sve to upiti poput sunđera.
Izvor: zadovoljna.hr