„Ti si umorna, idi u krevet, završiću ja čas ovo“, „Čekaj, mama će da ti pomogne“ …. i tako dok dete ne napuni 40 godina i čuvene rečenice „Ne brini ti ništa, mama i tata će da ti kupe stan“. Da li stvarno želite da se nađete u ovoj situaciji za koju deceniju? Ako je odgovor „ne“, a nadamo se da jeste, počnite odmah da mislite kako da pomognete detetu da postane samostalno.
Nemojte nikada raditi za vaše dete ono što ono može samo za sebe da uradi.
Ako uopšte želite da vaspitate samostalno dete koje će jednog dana moći da preživi i napreduje u životu bez vas morate pokazati suzdražnost u konstantnom pružanju pomoći. Različite studije su već pokazale da zaštitničko i spasilačko roditeljstvo koje kontroliše dečiji život do detalja nema preterano dobar uticaj na našu decu.
Evo nekoliko strategija koje će vam pomoći da izgradite nezavisnot kod deteta za koju će vam ono jednog dana biti veoma zahvalno.
Naučite kako da usmeravate dete a ne da ga zamenjujete
Roditeljski instinkt nas stavlja u situaciju da štitimo dete od bilo kakve frustracije i rešavamo njegove probleme. Nijedan roditelj ne voli da mu dete „pati“ ali ih našim uskakanjem sprečavamo da razviju sopstvene sposobnosti koje će im biti potrebne da se jednog dana izbore sa problemima svakodnevice.
Ako stvarno želite da vaše dete postane samostalno i uspešno bez vaše pomoći morate postati njegov vodič a ne „zamenik“. Ova jednostavna promena ugla poručuje vašem detetu da verujete u njegove sposonosti i da očekujete od njega da rešava svoje probleme kakvi god oni bili.
Ne radite ono što deca mogu sama
Možda vaše dete već može samo da namesti krevet, spremi sebi ručak, stavi sudove u mašinu? Naravno, šta jedno dete može da uradi zavisi od uzrasta, zrelosti i sposobnosti. Zato cilj ne treba da bude iznenadno opterećivanje prevelikim očekivanjima već posmatranje i postepeno uvođenje zadataka po šemi – pokaži, usmeri, pusti.
Prva stvar koju treba da uradite da biste dete naučili nekoj novoj veštini je da mu pokažete kako se određena stvar radi. Zatim pustite dete da proba samo tako što ćete biti uz njega i usmeravati ga pogledom i savetima da obavi zadatak. Na kraju, kada vidite da može da ga uradi slobodno se odaljite i pustite ga da samo radi iako možda nije savršeno. Samo tako će se uvežbati ili pronaći svoj način.
Prestanite da ga spašavate
Mama lako pronađe razlog da obavi zadatak umesto deteta i tako ga “spase” jer je ono npr. umorno. Ako je dete malo možete odmah prestati sa ovakvim “intervencijama” ali ako je dete školskog uzrasta jedini način da se ovo promeni je razgovor sa svim članovima porodice o odgovornostima npr.u kući i školi, i kako će neobavljanje sopstvenih zadataka biti tretirano.
Određivanje odgovarajucih “sankcija” služi da nauči dete da njihovo ponašanje ima posledice, što je važna životna lekcija.
Naučite dete organizaciji
Naučite dete organizaciji
Da li vaše dete ne zna gde su mu stvari? Gubi sveske i knjige po kući? Zaboravlja domaće zadatke? Umesto da ga izvučete iz ovih sutacija pitajte ga “Kako misliš da rešiš ovaj problem?”
Na primer, dete može da napravi kalendar obaveza (kada knjiga mora da se vrati u bilblioteku, da li sledeće nedelje ima ili nema treninga, kada se ide na ekskurziju, kada je sledeći kontrolni zadatak i sl.). Čak i mala deca mogu da imaju ovakav kalendar na kome će da nacrtaju male slikice podsetnike.
Organizacija je veoma važna i potrebna veština koja će detetu dozvoliti da se vremenom sve manje i manje oslanja na vas.
Objasnite detetu šta su mozgalice
Tehnika mozgalice ili brejnstorming (engl. brainstorming) je poznata kao tehnika “umovanja ili bombardovanja idejama” i predstavlja osnovnu stvar koju treba da objasnite detetu ako želite da jednog dana samostalno rešava probleme. Mozgalice funkcionišu tako što se prvo identifikuje problem a zatim smišljaju različite ideje za njegovo rešavanje. Ideje se iznose bez obzira da li su smislene ili ne da bi se potom iskristalisale one koje stvarno pomažu. Čim se identifikuju najbolje ideje pravi se plan za njihovo isprobavanje.
Uz vežbanje ove tehnike vaše dete će moći da reši mnoga pitanja koja će nailaziti a sama tehnika će u biti od velike koristi i u školi.
Naučite dete da pregovara
Ako vaša deca uvek čekaju na vas kao sudiju za završetak svađa i prepirki vreme je da promenite taktiku i naučite ih da pregovaraju. Svrha pregovora je da se situacija reši tako da obe strane budu zadovoljne. To se može postići uz nekoliko pravila: naizmeničnim slušanjem obe strane bez upadanja u reč, bez omalovažavanja i samo uz normalnu visinu glasa (dranje u pregovorima nije dozvoljeno). Da biste pomogli detetu da savlada ovu veštinu pokušajte prvo da je primenite u okviru porodice.
Zanimljiva igra rukama u ove svrhe je i svetski poznata igra „papir, kamen, makaze“ gde papir pobeđuje kamen, kamen pobeđuje makaze a makaze pobeđuju papir. Sastoji se u predstavljanju jednog od ovih predmeta šakom na 3. Slično funkcioniše i izvlačenje slamčica ili pravilo „ko je bio prvi prošli put sada je poslednji“. Kuhinjski tajmeri takođe pomažu oko dogovora kada je npr. potrebno meriti vreme igranja sa određenom igračkom.
Naučite dete da pregovara
Razgovarajte o budućnosti
Naviknite decu da razmišljaju na duže staze, koliko to njihov uzrast dozvoljava. Sa manjim detetom možete da govorite o sledećem danu a sa starijim o sledećem letu. Planiranje budućnosti je usko povezano sa produktinovšću.
Ako naučite dete da bude samostalno ono će postati pažljivi posmatrač sveta i osposobiti se za rešavanje svakodnevnih problema najbolje što može. A, kako kaže poznati kineski filozof Konfučije, “najlepši vidik na svetu je dete koje sigurno hoda putem života nakon što ste mu ga vi pokazali.”
Koliko vi dozvoljavate vašem detetu da bude samostalno? Koliko ste samostalni vi i ljudi iz vaše okoline?