Pripremljenost deteta za školu

3min
Kako bi dete moglo da savlada nove izazove treba da bude psihofizički zrelo za polazak u školu. Drugim rečima, ako je dete doseglo optimalan stupanj razvoja različitih fizičkih i psihičkih...

Uzrast kao jedini kriterijum uspešnog starta đaka-prvaka pokazao se nedovoljno pouzdanim. Pored razvijenih intelektualnih sposobnosti: pamćenja, rezonovanja i koncentracije, potrebno je da poseduje neke veštine i znanja, a takođe i određeni stupanj socio-emocionalne zrelosti.

Da li je vaša porodica spremna za školu?

Moć porodičnog odgoja je velika jer je to intimna zajednica u kojoj su članovi povezani toplim emocionalnim vezama. Obzirom da je porodica najvažniji faktor u razvoju svih sposobnosti deteta, priprema deteta za školu počinje zapravo od njegovog dolaska u porodicu. Dete kome se posvećuje potrebna pažnja, koje se u porodici oseća prihvaćenim, lakše se prilagođava i savladava nove situacije. Više će profitirati dete čiji roditelj veruje u njegove sposobnosti, ohrabruje ga i podržava u savladavanju novih zadataka, koji ga uči da je za svako postignuće potrebno uložiti vreme i trud. Dete je od malena važno podsticati na aktivno učestvovanje u zajednici i davati mu priliku da uči na vlastitim iskustvima, jer time ono jača samostalnost koja mu je neophodna i u uspešnom školovanju.

 

 

 

Radoznala i samosvesna deca uče lakše nego ona sa predznanjem. Deci je najmanji od svih problema da nauče da čitaju i pišu, ona obično vrlo brzo savladaju te veštine. Puno je važnije kod deteta razvijati emocionalnu inteligenciju. Sposobnost prilagođavanja, samodisciplina, upornost, optimizam, poštovanje drugih, spremnost na saradnju, važniji su za uspeh od mentalne inteligencije.

 

Polazak deteta u školu, kao svaka promena, zahteva novu organizaciju i podelu odgovornosti unutar porodice. Životni krug oko deteta se širi i u njegovoj aktivnosti igra više nije osnovna, već učenje postaje njegova osnovna aktivnost. Polazak u prvi razred ozbiljna je provera ne samo deteta već i roditelja, provera da li su roditelji pravilno odgojili svoje dete, jesu li ga dobro pripremili za školu. Svaki roditelj želi da dete dobro uči, da se uspešno uključi u društvo, da se maksimalno afirmira u životu. Dete još nema jasnu predstavu o tome šta ga čeka, ne razmišlja toliko unapred, za razliku od roditelja, koji ponekad mogu biti opterećeni negativnim pričama o školi.

Roditelji koji nemaju dovoljno poverenja u institucije ili u sposobnost prilagođavanja svog deteta često se zamaraju različitim pitanjima: “Kako će se uklopiti među vršnjake?, Koliko se razlikuje od druge dece?, Da li je moje dete dovoljno dobro?, Da li će naučiti da čita i piše?, Da li će uspeti  da savlada sve što se od njega očekuje?, Da li će učiteljica imati dovoljno razumevanja za dete?” Svoje strahove i nesigurnosti roditelj neizbežno prenosi na dete, stoga je važno pomoći mu, kako bi svom detetu što više olakšao start u tu novu životnu situaciju.

Radoznala i samosvesna deca uče lakše nego ona sa predznanjem. Deci je najmanji od svih problema da nauče da čitaju i pišu, ona obično vrlo brzo savladaju te veštine. Puno je važnije kod deteta razvijati emocionalnu inteligenciju. Sposobnost prilagođavanja, samodisciplina, upornost, optimizam, poštovanje drugih, spremnost na saradnju, važniji su za uspeh od mentalne inteligencije.

Mala deca su prirodno uporna, ne odustaju lako u nastojanjima da savladaju neku novu veštinu, uprkos neuspelim pokušajima. U uzrastu od 6 ili 7 godina ona postaju realnija u proceni svojih sposobnosti. Tada polako uviđaju da je nedostatak prirodnih sposobnosti moguće nadoknaditi ulaganjem napora. Prihvatanje neuspeha, pravo na greške, strpljenje, su kvaliteti koje će detetu pomoći u savladavanju školskih obaveza.

 

Autor: Udruga za unapređenje kvalitete življenja u zajednici “Zajedno”, Senj

Slika: Chris Yarzab/flickr.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *