Rano detinjstvo
Rano detinjstvo (4-5 god):
- poteškoće u razlikovanju fantazije od realnosti,
- egocentrizam,
- nemogućnost da posmatraju jednu situaciju iz više uglova,
- pogrešno interpretiranje ponašanja drugih i neadekvatno reagovanje,
- nesposobnost da reše problem na logičan način,
- visoko samopoštovanje.
Tipični problemi: iracionalni strahovi (usisivač, avion), poteškoće učestvovanja u kolektivnoj igri, poteškoće u kontroli impulsa, poteškoće u razumevanju smrti i razvoda
Srednje detinjstvo
Srednje detinjstvo (6-10 god):
- potreba da se osećaju prihvaćenim,
- manjak alternativnih rešenja,
- tendencija da pogrešno interpretiraju relanost i donose pogrešne zaključke,
- prihvataju stvari lično,
- od 8. godine mogu da razmišljaju logično ali ne i abstraktno,
- povećavanje unutrašnjeg lokusa kontrole,
- razvija se empatija i sposobnost da iskazuju emocije,
- razvijaju se sposobnosti da razreše interpersonalni konflikt,
- postepeno uče da mogu da odlože zadovoljstvo.
Tipični problemi: socijalna anksioznost u vezi vršnjaka, anksioznost u vezi školskog postignuća, imaju manje samopouzdanja i više su kritični prema sebi, porede se sa vršnjacima.
Rana adolescencija
Rana adolescencija (11-14 god):
- pojava “imaginarne publike” i verovanje da svi gledaju u njeganju dovodi do porasta anksioznosti,
- pojava “lične bajke” i verovanje da se loše stvari dogadjaju samo drugima (povećavaju se oštre reči),
- konflikt izmedju želje da budu nezavisni i podrške koja im treba od roditelja (tenzija roditelj-dete),
- snažna potreba da budu prihvaćeni u grupi vršnjaka,
- pomak sa konkretnog na formalni tip mišljenja, sposobnost apstraktnog rezonovanja u pogledu školskog postignuća ali ne i na planu emocija.
Tipični problemi:
-usled fizičkih, hormonskih i kognitivnih promena česti periodi intenzivnih i promenljivih osećanja,
-preterano osetljivi na ponašanja ukućana, prijatelja, nastavnika,
-bes je povezan sa željom za nezavisnošću i povećanim konfliktima na relaciji roditelj-dete (bes, buntovništvo),
-pojačana anksioznost i depresivnost povezana sa percepcijom sebe kao neadekvatnog u porednjenju sa drugima,
-bes na roditelje maskira osećanja neadekvatnosti i depresivnosti,
-povećavanje krivice i sramote povezane sa narastanjem seksualnosti,
-povećano nisko samopoštovanje u suočavanju sa frustracijama,
-povećana mogućnost od korišćenja zabranjenih supstanci,
Srednja adolescencija
Srednja adolescencija (15-18 god):
- razvoj formalnih operacija u mišljenju i novih kognitivnih sposobnosti,
- veća emocionalna stabilnost u odnosu na fizičke promene i veća kognitivna zrelost,
- veće interesovanje za nadolazeću nezavisnost i pojačana interesovanja za različite stvari.
Tipični problemi:
-anksioznost povezana sa većim brojem godina, uključujući tenziju od budućih edukacija i suočavanje sa potencijalnim zanimanjem, kao i sa većom intimnošću u interpersonalnim relacijama, -razvija se bes u želji za nezavisnošću od roditelja,
-povećana usamljenost kao posledica promene relacija izmedju vršnjaka i sopstvenih interesa,
-velika anksioznost u odnosu na potencijalne sastanke sa suprotnim polom i seksualnim eksperimentisanjem,
-potencijalni gubitak samopoštovanja u situaciji odlučivanja da li da nastave školovanje ili da se zaposle,
-usled manjka iskustva pravljenje loših bihejvioralnih izbora
Izvor: decijapsihologija.rs
Priređeno iz edukativnih materijala sa predavanja REiCBT kod dece i adolescenata odražnog aprila 2018. , Beogradu, u prostorijama REBT pridruženi trening centar Instituta Albert Elis, edukator – dr psih.nauka Olja Dukić.