Kada je potrebno da se ocena popravi obično je neophodno i da se poboljša sam način učenja. Koliko god se roditelji brinuli o uspehu svoga deteta oni ipak ne mogu učiti umesto njega. Evo zato uputstava koji su direktno upućeni učenicima. Uz ove savete učenje će postati aktivno, znaće kako da se organizuju, kako da povećaju motivaciju i koje greške treba izbegavati.
Šta znači učiti aktivno?
- trudi se da gradivo razumeš i povežeš
- poveži gradivo koje učiš s onim znanjem koje već imaš (podela na predmete je didaktička, a u životu je sve povezano!)
- uči čitajući poluglasno (ili koristeći unutrašnji govor)
- pri ponavljanju čitaj samo podcrtane delove (ako se ne prisećaš, čitaj ponovo sve!)
- pronađi (i podcrtaj) važne delove (ako je gradivo sasvim novo tek tokom drugog čitanja)
- svojim rečima tumači gradivo (i kad s i sam/a u sobi, ali pored zatvorene knjige)
- aktivno ponavljaj male celine i kreći dalje tek kada ih naučiš (ne brzaj!)
- obično se bolje uči samostalno, a povremeno se možeš s nekim međusobno ispitivati
Kako organizovati učenje?
- ne odgađaj učenje u zadnji tren (to je brzi izlaz iz neugodnosti, ali nije konačno rešenje!)
- ako se baš sada ne možeš skoncentrisati, promeni dnevni plan učenja (ne troši vreme uzalud!)
- ako nisi uspeo ostvariti plan učenja, koriguj ga prema novonastaloj situaciji
- uči što je više moguće na istom mestu (u sobi!)
- razdeli gradivo u manje celine
- napravi polugodišnju strategiju učenja
- podcrtavaj bitne delove (u drugom čitanju)
- raspitaj se kako izgledaju testovi znanja i tome prilagodi učenje
- napravi svoje beleške ili skice
- u dnevnom rasporedu mora biti mesta za odmor, zabavu…
- pitaj nekog, ako ne razumeš (to nije sramota!)
- ne uči tokom noći uoči testa
- uči kontinuirano tokom cele godine (pomalo), a ne kampanjski
- prošetaj se i budi fizički aktivan i u vreme najžešćeg učenja
Kako povećati motivaciju?
- veseli se kad nešto naučiš ili položiš (i proslavi to s društvom!)
- svaki napredak proprati pozitivnim mislima (i mali napredak je napredak!)
- traži zanimljivosti u gradivu (one uvek postoje!)
- nagradi se kad ostvariš plan (izlaskom!?)
- treba nagraditi i upornost u učenju (drugom ćeš prilikom naučiti brže i bolje!)
- nisu svi drugi pametniji od tebe, već bolje organizirani i imaju bolje navike i metode učenja i snalaženja
Šta ne treba činiti u učenju?
- seti se na vreme da postoje provere učenja i to svakodenevno (one tebe vrebaju i kad ti ne misliš o njima!)
- ne razmišljaj o strahu od odgovaranja ili testa znanja tokom učenja
- ne postavljaj sebi prevelike dnevne zahteve i neostvarive ciljeve
- ne prekidaj učenje čim nešto ne razumeš (mozgaj ili nekog pitaj! To nije sramota!)
- ne budi malodušan/na zbog težine gradiva ili zaboravljanja (sve se može naučiti i svi zaboravljaju!)
- ne brzaj samo napred u gradivu (ništa bez aktivnog ponavljanja!)
- ne odustaj od učenj a zbog zabave ili drugih poslova (najpre učenje, pa onda nagrada!)
- ne oslanjaj se praviše na tuđe beleške (one su najčešće usputni produkt tuđeg učenja!)
- ne veruj svojim drugovima i drugariama da vrlo malo uče (svi se volimo hvaliti! Hvali se i ti!)
- ne odbijaj pomoć i savete!
Koji je vaš savet za bolje učenje?
Autor: Maja Vračar, diplomirani pedagog
Izvor: www.pedagog.org.rs