Na prvom webinaru za roditelje, ko-osnivač i globalna direktorka Fondacije Novak Đoković, Jelena Đoković, podelila je sa učesnicima neka svoja roditeljska iskustva i zajedno sa psihologom i psihoterapeutom Smiljanom Grujić, prošla je kroz najčešće uzroke neprihvatljivog ponašanja kod dece kao i neke najbolje alate za roditelje koji im mogu pomoći u takvim situacijama. Čak 700 ljudi se prijavilo da učestvuje, a Jelena i Smiljana su se potrudile da odgovore na što više njihovih pitanja. Ipak, zbog velikog broja pristiglih pitanja, a i ograničenog broja mesta i vremena trajanja webinara, odlučeno je da se organizuje još jedno druženje na temu “Uzroci neprihvatljivog ponašanja kod dece uzrasta 3-6 godina“.
"Želja nam je da svakog roditelja podstaknemo da nađe rešenje za situacije kada njegovo dete pokazuje neprihvatljivo ponašanje", kažu iz Fondacije, tako da će Jelena i Smiljana ovog puta obrađivati vaša pitanja koja nisu stigle da odgovore na prvom webinaru.
Drugi webinar za roditelje održaće se 4. juna u 20h. Možete se prijaviti klikom na LINK, a možete i na vašim kanalima da podelite vest o novom predavanju.
Izdvajamo za vas 5 ključnih poruka Smiljane Grujić sa prvog webinara za roditelje, koje vam mogu poslužiti kao dobra priprema za sledeće druženje.
1. Ne doživljavajte lično neprihvatljivo ponašanje deteta
Čim ste nešto u ponašanju deteta okarakterisali kao neprihvatljivo, to je povezano pre svega sa vama, jer vama to smeta. Dobro pitanje za vas je – Koje vaše lične potrebe nisu zadovoljene? Roditelji nekako misle da sve što dete radi, radi baš da bi njima nešto naudilo, da bi ih iznerviralo. Roditelji bi voleli da dete ima neki uređaj za čitanje roditeljskih misli, ali nažalost deca nemaju takav uređaj i vrlo često deca ne znaju šta je to što od njih roditelji očekuju. Kada imate u stomaku osećaj nelagode zbog nečega što dete radi, to je jedan od pokazatelja da ste njegovo ponašanje primili lično.
2. Da biste vaspitavali dete morate biti pre svega povezani sa njime
Ako niste povezani sa detetom, a to se dešava baš u situacijama neprihvatljivog ponašanja, vas obično preplavi emocija ljutnje. Suština jeste da se prvo povežemo sa detetom kako bismo mogli da ga vaspitavamo. Vrlo često postavljam pitanje roditeljima – šta želite, da vaspitavate ili dresirate svoje dete?
3. Ne postoji agresivno dete, nego agresivno ponašanje
Kada kažete za svoje dete da je agresivno, na taj način ga stavljate u jednu kutijicu i etiketirate ga. Međutim, etikete često mogu biti opasne po podsticajni razvoj deteta i zapravo one obično “zapečate” razvoj deteta. Dete se posle određenog vremena počinje ponašati u skladu sa dobijenom etiketom.
4. Važno je pričati sa detetom o njegovim osećanjima i potrebama
U situacijama kada se dete neprihvatljivo ponaša, ono najčešće zbog nečega trpi. Njemu je nešto potrebno, a oni koji su mi bliski i blizu njega to ne čuju i ne razumeju. Zato, kad god se dete ljuti ili zbog nečega negoduje, mi kao roditelji treba da imamo tu veštinu da “uđemo u cipelice deteta” i da čujemo i razumemo šta je to što u toj situaciji njemu treba. Dobro pitanje je – Da li nezadovoljene potrebe deteta prouzrokuju neprihvatljivo ponašanje? Koje su to potrebe?
5. Zašto imamo jedna usta, a dva uha? Da bi više slušali, a manje pričali
Roditelji ima tendeciju da objašnjavaju detetu stvari više nego što treba. Međutim, često decu to dodatno zbuni i razljuti, pogotovo decu malog uzrasta koja mnogo toga još uvek ne mogu da shvate. Treba naći balans – pričati iz srca, ali ne pričati mnogo. Jer puno reči ne dopire do srca.
I ovog puta, broj mesta biće ograničen, zato požurite sa prijavama!